Terapiområder

Symptomer og behandling

Særlig Sensitivitet

Sensitivitet – værd at vide

En del af den danske befolkningen kan siges at være det, der kaldes særlige sensitive personer. Det, der kendetegner særligt sensitive mennesker, er, at de generelt er mere sensitive, hvilket betyder at de kan have svært ved at håndtere særligt stressfulde og kaotiske situationer. På trods af dette er særligt sensitive personer ofte gode til at fordybe sig, har god indlevelsesevne og en stor kreativitet.

 

Hvorfor er nogle mennesker særligt sensitive?

Det, at nogle mennesker kan siges at være særligt sensitive, hænger sammen med en medfødt disposition. Denne bevirker, at deres nervesystem bearbejder sanseindtryk dybere, end andre menneskers gør. Derfor kan omgivelserne let opleves som overvældende. Selvom der er tale om en medfødt disposition, kan særligt stressende livsbegivenheden senere i livet være det, der tricker den særlige sensitivitet.

 

Personer kan være særligt sensitive på et eller flere af følgende områder: det fysiske, det sociale, det personlige, det ideologiske og det spirituelle. Det vil sige, at nogle for eksempel er sensitive over for forskellige fødevare, mens andre er særligt sensitive overfor deres medmenneskers følelser og sindstilstande eller deres egne kropslige fornemmelser.

Hvordan kan høj sensitivitet komme til udtryk?
  • Man er meget kreativ og har en levende fantasi
  • Man bliver let forvirret, når der er forandringer og uorden omkring en
  • Man reagerer stærkt på dufte, lys eller lyde
  • Man bliver meget påvirket af kaffe, alkohol eller sukker
  • Man bliver ofte rørt eller har let til tårer.
  • Man har en god indlevelsesevne og forståelse for sine medmennesker
  • Man har det bedst med at fordybe sig i enkelte ting

 

Hvad kan en psykolog hjælpe med?

Er du særligt sensitiv og føler du, at det kan være svært at håndtere, kan du have gavn af at tale med en psykolog. En psykolog vil kunne hjælpe dig med at lære at forstå og acceptere din særlige sensitivitet. Dette vil hjælpe dig til at finde den rette balance i stressende situationer. Samtidig kan det gøre dig mere bevidst om, hvad dine særlige styrker er, og hvordan du kan have større fokus på og anvende disse i din hverdag.